Säkra perioder

När jag i slutet av 2008 tröttnade på p-piller och dess biverkningar, bestämde jag mig för att sluta. Efter sökande på nätet hittade jag information om något som kallades för billingmetoden och som med stor säkerhet kunde användas som preventivmetod. Den gick ut på attan analyserade sina flytningar och därmed kunde förutsäga när ägglossningen ägde rum. Jag började därför analysera mina flytningar och efter ett tag blev det tydligt att strax före ägglossningen släppte en geléliknande klump som följdes av äggviteflytningar och efter ägglossningen försvann dem. Denna metod använde vi som preventivmedel med gott resultat i över två år innan jag blev planerat gravid 2011. Någon gång levde vi lite farligt, myste runt ägglossningen (för det var ju så spännande och skönt men så här i efterhand idiotiskt), men det korrigerade vi med akutpiller och ingen graviditet uppstod. Så här i efterhand undrar jag om det var p.g.a. vi hade någon barnlöshetsfaktor som redan då gjorde att vi inte blev gravida, eller om det var  billingmetoden och akutpillren som förhindrade det. 
Jag har tidigare skrivit att sonen var vårt första riktiga försök, men redan sommaren 2009 hade vi sex vid ägglossningen utan att jag tog akutpiller. Jag blev inte heller gravid då. Någonstans då föddes tanken att vi kanske hade svårt att bli gravida (även om ett försök inte betyder nåt). Vi lät det dock bero och när vi försökte igen i januari 2011 flyttade sonen in i magen.
 
Alla dessa tankar och inga svar...
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: