Reser mig långsamt och blickar framåt

Idag kom så morgonen för den testdag jag fick av kliniken. Plikttroget tog jag fram graviditetstestet som jag fått, för att analysera den blodfärgade morgonurinen. Lika plikttroget väntade jag tre minuter för att läsa av det negativa resultatet. Sedan lämnade jag sonen på dagis och skyndade mig till jobbet för att ringa Örebro med beskedet. Barnmorskan som svarade beklagade. Någonstans var detta en befrielse för mig. Min möjlighet att andas ut, att släppa vårt första misslyckade ivf-försök och istället se framåt. Äntligen fick jag avslutet på en veckas blödningar.

Barnmorskan bekräftade att vi har två fina fem dagars blastocyter i frysen. Att vi har alla möjligheter att lyckas med dem. Att kliniken aldrig skulle låta oss fortsätta med ivf om man trodde att mitt myom skulle påverka resultatet negativt. Nu ska jag ringa Örebro när jag får min nästa mens. Sen ska jag börja med ägglossningsstickor för att sedan föra tillbaka en blastocyt ca åtta dagar efter omslaget. Det känns skönt att göra ivf:en så naturlig som möjlig. Att slippa sprutor och sprayer och istället låta kroppen jobba själv igen.

Och äntligen känner jag att lite hopp börjar komma tillbaka. Jag har sörjt vårt misslyckade försök. Jag har fallit hårt, men nu börjar jag blicka framåt. Kanske var det helt enkelt så att vi fick ”fel” embryo på dag tre då de hade fyra fina embryon att välja på. Kanske finns miraklet som vi väntat på i frysen? Jag väljer att tro det just nu. Jag vägrar att ge upp än.

Denna underbara dikt har hjälpt mig vidare. Jag har sparat den och tar fram den så fort allt känns hopplöst.

1 Lina:

skriven

Kämpa på! Man får ta en dag i taget. Finns det några nackdelar med att ta bort myomet? Jag har idag tagit bort en mindre sammanväxning i livmodern. De vet inte om den är anledningen t att jag inte blir gravid. Håller på med en parallell utredning. Har en dotter och fick sammanväxning förmodligen efter en skrapning. Var tvungen göra skrapning pga enligt mig ett slarvigt kejsarsnitt.
Så nu ska jag göra en t HSS och invänta mannens provresultat.

Svar: Mitt myom sitter tyvärr lite dåligt till. Det är i livmoderväggen samtidigt som det buktar in i livmoderhålan. Om det inte hade buktat in hade påverkan på fertiliteten varit obefintlig. Eftersom det ändå buktar in kan det påverka. Men eftersom det sitter i väggen behöver de i så fall skära bort det, vilket kan skada livmodern och risken är stor att det kommer tillbaka. Hoppas allt löser sig för er.
langtaneftersyskon.blogg.se

2 Lina:

skriven

Hoppas på all lycka till er. Det här är ju mkt jobbigt. Så är det ju och man får försöka peppa sig själv.

Kram

Svar: Tack för ditt stöd. Kram
langtaneftersyskon.blogg.se

3 AM:

skriven

Usch då ja. På måndag är det testdag för mig. E ganska säker på att det inte lyckats nu. Ändå hoppas man in i det sista. Och så besvikelsen igen. Vi fick ut 15 på äggplocket, 3 började dela sig. 1 blev insatt på dag tre. Bara ett enda blev fryst. Hade förstås hoppats på fler.. Men de e bara att hänga med, kämpa på och hoppas på det bästa. Vi försöker nu med sambon att hitta på roliga saker emellanåt, nån kortare resa, gå på konsert, gå ut och äta m.m. Något att se framemot lite nu och då. Inte låta problemet barnlöshet ta över för mycket.. Jag önskar dej lycka till med ert nästa försök och håller tummarna för att det ska gå vägen! :)

Svar: Skönt att du kan hitta tillfällen att koppla av och göra roliga saker. Jag hoppas att allt går bra och att ni plussar på måndag. Kram
langtaneftersyskon.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: