Lillebror 6 månader och den nya vardagen

Nu är vår älskade lillebror 6 månader. Tänk ändå vad tiden har gått fort. Förutom en kropp med ett par kilos övervikt kvar (ca 25 kg är tappade) och med en mage som nog aldrig blir sig lik efter två graviditeter, känns det overkligt att lillebror för inte så länge sen bodde därinne. Hur han sparkade och knuffade varje timme dygnet runt. Och visst är han fortfarande en aktiv kille som gärna vaknar under natten och som ofta inte har ro till längre sovpass under dagen (med undantag för bilen, så en del bilturer har det blivit). 

För ett år sen började jag äntligen notera en gravidmage och undrade när det hemska illamåendet skulle ge sig. Jag längtade efter den första sparken som kom den 18/2 när jag satt på biblioteket och tänkte på bebisnamn. Där och då fastnade jag för det namn som lillebror nu bär utan att veta om det var en pojke eller flicka i min mage. Det namn som nu står på flaskan Kåvepenin som lillebror fick utskrivet förra veckan pga misstänkt öroninflammation i samband med virusinfektion. Amningen har varit fantastisk, men när lillebror var fem månader och tre veckor kunde den inte skydda honom mot en dunderförkylning med hosta dygnet runt och hög feber. Att se min ängel må dåligt och varken vilja äta eller sova var fruktansvärt. Efter sju dagar började dock allt vända och jag håller mina tummar för att lillen får vara frisk trots vabruari.
För två år sen hade jag precis börjat nysta i vår infertilitet och bokat besök på fertilitetskliniken i Falun. Då kändes den verklighet som jag nu lever i oändligt långt borta. Den ångest jag levde med då önskar jag ingen. Det som glädjer mig är att samtliga tjejer som jag följde på nätet under vår resa också har fått sina bebisar eller är gravida. Jag är så glad över att infertiliteten inte vinner. Att det finns hjälp att få. För 30 år sen hade jag kanske bara fått ett underbart barn. Det känns idag otänkbart när jag nu ser kärleken som formas mellan mina pojkar. Hur ingen kan få lillebror att skratta och le som storebror. Hur storebror förklarar, visar, kramar om och pussar lillebror. Hur lillebror viftar med hela kroppen i sin iver att följa storebror ut i världen.
Vem är då lillebror 6 månader? En aktiv och nyfiken kille som mer än gärna drar och tar på allt han kommer åt (allt ifrån strumpor till mitt hår och tallrikar på bordet). Allt ska sen in i munnen och att suga på fötterna har varit en favorit sen i julas. Napp är däremot helt meningslöst tycker han. Lillebror är också otroligt social och älskar att sitta med och prata med sin familj och nya människor. Han är generös med leenden och provar glatt nya ljud. Lillebror rullar ofta till magen och ibland från mage till rygg. Han sitter med stöd och ibland en kort stund när han sätts upp. Lillebror helammas, men han har sen ett par veckor fått gröt på kvällen. Intresset har varierat, men snart ska vi börja med mer smakportioner. Kort och gott är han fantastisk och utan honom skulle inte vår familj va hel. Jag ser fram emot vad det kommande halvåret har att bjuda på. Tack och lov har jag sju månaders föräldraledighet kvar!

Denna bild är ca två månader gammal, men jag tröttnar aldrig på kärleken i mina söners blickar. Våra mirakler!

1 Lisa:

skriven

Hej! Det var så länge sen jag tittade in här. Livet har liksom rullat på. Men idag tänkte jag på dig och våran kamp tillsammans under våran sekundära infertilitet. Idag fyller Alva 1 år. Tänk att tiden flugit iväg på det här sättet. Kampen och graviditeten höll på att ta knäcken på våran familj men vi står kvar starkare än någonsin. Jag vet inte om du minns, men jag var sjuk hela graviditeten och oron hos sonen utlöste något i honom under den jobbiga perioden. Vi har nu fått svar på vad som hände och sonen har fått en aspergerdiagnos. Mycket att ta in, men det är skönt att veta vad som orsakat svårigheterna.
Vi har en lång semester tillsammans den här sommaren och vi har flyttat till radhus. I augusti börjar jag på nytt jobb, så det här känns som en riktig nystart och nu känns livet ändå väldigt bra.
Jag önskar er familj en god fortsättning! Många kramar från Lisa. ❤️

Svar: Vad roligt att du skrev till mig så jag fick en uppdatering. Och grattis i efterskott till er lilla tös. Själv är jag på väg hem från en lång resa med familjen. Vi har varit på Gotland, Astrid Lindgrens värld och Kolmården. Att resa med en 4,5 åring och en 10 månaders har inte varit helt lätt, men vi har överlevt och haft kul mellan varven. Skönt att ni verkar ha det bra nu efter alla svar. Vi har också haft en del påfrestningar under året. Främst eftersom lillen sover dåligt och min mamma fått cancer... Men allt rullar på och blir bättre och bättre. Hoppas det fortsätter bra för er. Jag tänker titt som tätt på infertilitetsresan och när livet känns motigt driver den längtan jag kände då mig vidare. Kram
langtaneftersyskon.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: