Frysåterföring på fredag

Idag ringde jag kliniken för att meddela det positiva ägglossningstestet. Jag har nu tid för frysåterföring på fredag kl 11:15. Jag börjar känna mig lite pirrig igen. Jag hoppas att våra två blastocyster är fina. Sköterskan frågade mig dock igen om vi stod kvar vid vårt beslut att enbart sätta in ett embryo. Det var ett beslut som vi var tvunga att ta direkt vid äggplocket i september. Jag kände mig då lite oroad för riskerna med en tvillinggraviditet och sambon tänkte på hur jobbigt det skulle vara att plötsligt ha tre barn (vi hade med andra ord lite olika skäl när vi kryssade i rutan om att vi inte godkände återförande av två embryon). Nu blev jag dock lite stressad när sköterskan ställde frågan idag igen. Är det kanske så att våra blastocyster inte ser fina ut i deras system och att de behöver gardera sig genom att tina båda två? Men då borde de väl ha sagt det? Jag känner att jag egentligen vet alldeles för lite om hur det fungerar med en frysåterföring. Majoriteten av informationen som jag sett gäller ju vanlig ivf, men vid FET finns det ju nya utmaningar. När tinas egentligen embryot?
Just nu försöker jag intala mig att min sons blivande syskon är i en frys i Örebro. Att det är ett starkt embryo som klarat utmaningen att bli nedfryst och som också kommer klara utmaningen att bli upptinad. Med all önskekraft som jag bara kan uppbåda hoppas jag att jag kommer få den bästa julklappen av alla tidigt i december.
1 Lin:

skriven

När de tinar blastocyster så går det väldigt fort, så det görs bara någon timme innan man kommer in för återföringen. Med två dagars embryon så är det mer komplicerat och jag har läst att de behöver flera timmar till att tina dem. 9 av 10 blastocyster överlever upptningen. De hade inte fryst in dina blastocyster om de inte var fina, så oroa dig inte. Jag har inte valet att välja två embryon tillbaka eftersom jag blivit gravid men fått missfall. Risken för tvillinggraviditet är för stor. Men sköterskan frågade mig ändå och sen sa läkaren nej. Jag tror bara att det vill veta om du är helt anti det eller om det är "förhandlingsbart" i förhållande till riskerna. Ring dem imorgon och diskutera det!

Svar: Tack. Jag tror också att blastocysterna såg bra ur när de fryste in dem. Vi hade ju ett embryo som inte hamnade i frysen, så troligtvis hade de inte fryst dem om de inte såg bra ut. Har tyvärr ingen möjlighet att få tag i kliniken före fredag. Det får gå ändå! Tänker verkligen låta bli att oroa mig denna gång.
langtaneftersyskon.blogg.se

2 Lina:

skriven

Är det inte så att kliniken får bara återföra ett embryo enligt socialstyrelsen. Men att det finns vissa undantag så ibland kan det vara aktuellt med två...

Svar: Undantaget som Örebro nämnde är att man kan sätta in två om man tror att embryona var för sig har en låg graviditetmöjlighet.
langtaneftersyskon.blogg.se

3 Lina:

skriven

Ok. Lär mig en hel del här i kommentarerna. Lycka till på fredag!

Svar: Tack :)
langtaneftersyskon.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: