Det som gör ont

Lördagmorgon. En del sover ute efter en fredagskväll med fest. Andra är på väg upp för att äta frukost med sina familjer. Själv vaknade jag med den ångest som barnlösheten innebär. Som ofta smyger sig på när jag minst anar det och som får svidande tårar att rulla ner för kinderna. En sorg som inte alla förstår eller kan dela.
 
När jag är ledsen säger de flesta att jag ska vara tacksam för min son. Att jag ska vara lycklig att jag fått uppleva graviditeten en gång. Och så är det ju. Barnlösheten hade garanterat gjort ännu ondare om jag inte hade haft honom i mitt liv. Det är därför som jag nu bestämt mig för att gå ner till 80%. Min son är bara liten en gång. Jag tänker inte stressa på jobbet för att spara SGI till en föräldraledighet som kanske aldrig kommer komma.
 
Jag älskar min son, men ändå kan jag känna det orättvisa och smärtsamma i att vi inte kan få välja hur stor familj vi har. 90% av befolkningen kan trots allt göra det. Jag har INTE valt att vara en enbarns familj. Jag har under ett och ett halvt år kämpat för ett syskon. Först genom att bara tima ägglossningen sen med hjälp av naturläkemedel och tillsist med ivf. Det är få som förstår hopplösheten där jag aldrig på hela tiden fått se ett positivt graviditetstest. Att ännu en gång på avsatt datum få köpa mensskydd. Gråta en skvätt och nånstans intala sig att det kommer fler möjligheter.
 
Idag är det en dag då jag förbannar barnlösheten. Förbannar den livmoder och kropp som sviker mig varje månad och inte kan ge mig det som är en självklarhet för många. Jag tillåter mig själv att göra det. Låter sorgen och tomheten få ta plats en stund innan min lilla familj vaknar och jag ska ordna frukost åt oss.
1 L:

skriven

Jag förstår verkligen din smärta och det är så fruktansvärt orättvist.. När vi kämpade för att få vårt första barn sa jag "att jag skulle vara nöjd med att bara få ett barn" men det var jag inte. Och någon som inte gått igenom det här kan omöjligt förstå.. Man är ofrivilligt barnlös så länge man inte får dom barn man vill ha. 1,2,3 eller kanske till och med 4..

Jag har inga tips, det enda jag vet är att man tar sig igenom det. Man kämpar så länge man orkar och när man inte orkar så orkar man lite mer. Men, vårda er relation... Så många trasas sönder av barnlösheten och det kan aldrig vara värt det. En dag i taget, ett steg i taget.

Massa kramar!

Svar: Tack! Du vet ju också alltför väl vad jag menar. Som du säger är alltid barnlöshet en sorg. Jag har också känt den senaste tiden att det är viktigt att min sorg inte går ut över min sambo eller min son. Det är väl därför som jag på sistone funderat en del på hur länge man ska orka kämpa. Stor kram tillbaka!
langtaneftersyskon.blogg.se

2 L:

skriven

Och du kommer känna när det inte är värt det längre. Innan vårt tredje försök så mådde jag så fruktansvärt dåligt att vi bedtämde oss för att det var det sista försöket. Vi bestämde datum för vigsel och skulle ställa oss i adoptionskö.. För oss var det biologiska inte så viktigt, längre. Vi ville bara ha barn. Sen lyckades ju vi på tredje.. Och det är jag såklart tacksam för idag, mest för att det går liite snabbare att få barn om man väl är gravid, än att adoptera.

Men som sagt, du kommer känna när det är nog ❤️ tills dess, all styrka till er!!

3 Lin:

skriven

Åh, vad jag förstår din känsla. Orättvisan är oändligt stor. Jag vet inte om det kanske till och med kan vara svårare om man fått första barnet på naturlig väg. Jag tänker att chocken måste bli så mycket större då när det inte funkar med andra. Även om jag nu, givetvis, alltid är lite smått avundsjuk på alla som lyckats med spontana graviditeter:-) Min poäng är ändå att det är "bara" orättvist. Det är ingens fel. Och absolut inte ditt fel. Du gör rätt i att gå ner till 80%! Visst måste vi passa på att njuta av våra guldklimpar nu. Kram

Svar: Tack för dina ord. Tyvärt kan jag inte låta bli att känna att ivf lägger lite för mycket fokus på tjejen. Man kommer ju runt de manliga faktorerna och så blir det i slutändan min livmoder som inte kan ta hand om ett fint embryo. Men det viktigaste är som sagt att njuta av de mirakel som vi har. Kram
langtaneftersyskon.blogg.se

4 Sandra:

skriven

Jag känner igen mig till 100% i dina känslor. Är naturligtvis överlycklig över min dotter. Men det gör inte sorgen, över att "nästa" aldrig kommer, mindre för det. Känner att jag i dagarna nu kommer att få mens igen. För 16:e gången sen vi började försöka med ett syskon. Då blir det dags att boka tid för utredning.

Svar: Hoppas att utredningen kommer ge er hjälp på vägen. Även om det är jobbigt att söka hjälp är det ju ändå ett steg till att få en förklaring. Förhoppningsvis närmar ni er snart ert mål! Kram
langtaneftersyskon.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: