Är pojkar ett andra pris?

Jag valde att kolla kön på vår bebis för att jag är nyfiken. Och för att jag skulle slippa omgivningens kommentarer. "Hoppas ni får en flicka denna gång", "tänk vad du skulle pynta en liten flicka vackert" etc. 
 
När jag nu triumferande berättar om fina lillebror, är det flera som får något beklagande i blicken och i rösten. En del börjar prata om deras bekanta som väntar/har fått små flickor. En del kan till och med drifta sig så långt att de säger "Då kanske ni ska satsa på en trea sen?". De kommentarerna gör ondast, speciellt eftersom de kommer från personer som vet om vår ivf-resa.
 
Det känns någonstans som att i Sverige har flickor högre status än pojkar. Att det skulle vara ett andra pris att få en pojke, speciellt om redan har en pojke. Varför är det så? Allt jag vill är att de ska låta mig njuta av mitt mirakel, även om det finns en snopp med i bilden.
1 Lisa :

skriven

Usch vilka människor! Men jag förstår definitivt vad du menar! Nu hade ju jag förväntat mig att endast få grabbar och jag såg fram emot det. Jag tror att det skulle kunna vara lättare på något vis ville jag inbilla mig. Nu när jag väntar en flicka hurrar folk högt och oj vad kul med en av varje! Jag är livrädd över att få en tjej. Vet inte varför. Och all denna hysteri att allt ska vara rosa! Och när jag skulle måla spjälsängen.. måla rosa! Nej. Det passar inte in. Sängen blev grå och vit. Alltså det spelar faktiskt ingen som helst roll vad barnen får för kön. De kommer vara barn. Och sen förhoppningsvis fantastiska vuxna. Som kanske får egna barn. Jag stannar också på två. Aldrig att jag gör det här igen. Och kommer bebis ut med snopp kommer jag vara miiinst lika glad! ♡

Svar: Tack för dina reflektioner. Jag tror definitivt att vi hade fått andra reaktioner om det hade varit en liten tjej därinne och just det känns så sorgligt. Nu börjar det verkligen närma sig för dig. Heja :) Kram
langtaneftersyskon.blogg.se

2 Hanna:

skriven

Hej, jag tror tyvärr att "idealfamiljen" i samhället ser ut som så att man vill ha en av varje (där man får sonen först), och jag har, tyvärr, sett flera levande exempel på där folk har fått 2 av varje kön och där det bara måste bli en trea i hopp om att det blir det motsatta könet. Jag kan helt ärligt säga att när jag väntade mitt första barn så hoppades jag på (förutom ett välskapt barn såklart) att det skulle bli en son, och för 7 månader sedan föddes hans lillasyste och jag kan, förstå mig rätt,känna att jag är "klar" med barnagörandet nu för jag fick en av varje-precis som jag önskade!
Lycka till!

Svar: Jag förstår vad du menar med att det är ett visst ideal kring en av varje kön. Som jag skrev i inlägget önskar jag dock att jag kan få vara stolt över mina två söner och slippa samhällets beklagande.
langtaneftersyskon.blogg.se

3 Lisa :

skriven

Ja nu är det inte långt kvar. 12 veckor! Men de går sakta. Tänk att vi lyckades båda två till slut och du är inte långt efter. Jag kommer förbli sjukskriven graviditeten ut. Det här har tagit hårt på kroppen. Hur går det själv med ditt jobb nu? Kram!

Svar: Jag har börjat ta upp jobbet i långsam takt. Har arbetat två dagar per vecka under några veckor. Ska nu gå upp till tre dagar per vecka. Har dock inte riktigt kunnat ta upp mina arbetsuppgifter än. Kräks ju ibland fortfarande och mår illa, men skönt att känns sig mer som vanligt igen. Skönt att du får fortsätta vara sjukskriven! Kram
langtaneftersyskon.blogg.se

4 khaleesi:

skriven

Vad tråkigt att folk har den inställningen! Ett barn är en gåva oavsett kön. Kände några som hade en av varje och blev gravida med ett 3e barn. Då sa vissa folk "varför skaffar ni en till,ni har ju en av varje" öhh för vi vill ha ett till barn kanske!

Svar: Ja det är verkligen konstigt hur folk resonerar. Det är ju som folk som tycker att vi ska skaffa tre barn. Det är ju ingen garanti för att vi ska få en flicka. Hoppas allt är bra med dig och ruvandet. Jag håller tummarna! Kram
langtaneftersyskon.blogg.se

5 Maria:

skriven

Jag har aldrig begripit det där med att flickor har högre status. Två fina pojkar är väl lika bra som två fina flickor eller en av var? Egentligen konstigt att folk har sådana värderingar i det. Fattar inte.

Svar: Inte jag heller. Vi är ju alla människor oavsett kön :)
langtaneftersyskon.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: