Rädslan griper tag

Nu har jag börjat återhämta mig från influensan. En del hosta och snorighet återstår, men i övrigt är allt tillbaka till det vanliga. Jag är dock orolig. Från att ha känt tydliga fosterrörelser under ca en veckas tid har jag egentligen inte känt något alls sen i tisdags. Hur mår bebisen? Har något hänt? Jag försöker fokusera på min mage, men det enda som är riktigt tydligt är tarmrörelser. Oron är på topp och jag kan inte njuta av att ha tagit mig igenom influensan. Skadade medicinerna mitt barn? Otrivin, strepsils, alvedon och nipaxon. Otrivinen skrämmer mig mest. Även om den anges som okej på 1177 och kloka listan, står det att en läkare ska ordinera det enligt fass. Enligt övriga nordiska länder kan otrivin minska blodgenomströmningen till livmodern. 
Tänk om något har hänt? Känner mig knäpp av oro och tankar som gnager. När jag var oroad över sonen brukade jag bara knuffa lite på magen och få ett tydligt svar. I övrigt brukade jag låta sambon lyssna efter hjärtljud med örat. Alla de metoderna är dock för långt bort nu. Jag är så rädd att vår resa är över. Till min förskräckelse  har brunaktiga fläckar synts i trosorna de senaste dagarna, men hittills har inget synts på toapappret.
1 Maria:

skriven

Jag vet inte om det kan hjälpa dig det minsta, men jag är läkare och jobbar i Danmark, gravid och har precis använt Otrivin i dagarna. Kollade av Otrivin på danska motsvarigheten till FASS och läste att man har data från flera tusen kvinnor i första trimestern utan fosterpåverkan. Var ändå lite nojjig så frågade en kollega som har två barn som påpekade att det visst handlar om en teoretisk möjlighet att blodkärlen drar ihop sig eftersom det är lokalverkan i näsan, men att den systemiska effekten är ringa som det heter. Alltså att det inte går ut i kroppen nästan alls. Om man inte överdoserar så behöver man inte vara orolig i princip. Det handlar mer om ifall man tömmer en flaska i näsan typ. Alvedon har jag också tagit. Kollade igen med kollegor som har barn och de lugnade mig. Jag tror absolut inte du har skadat bebisen med medicinerna! Kram.

Svar: Tack för att du tog dig tid att skriva ett fylligt svar. Det känns skönt att fler tar läkemedlen. Jag hoppas också att de inte påverkat bebisen. Just nu längtar jag dock verkligen efter att känna lite buffar igen. Kram!
langtaneftersyskon.blogg.se

2 Maria:

skriven

Hej!
Jag vet vad du går igenom med denna oro. Det var länge sen jag skrev en hälsning här men det har vart en turbulent tid med störtblödningar i v 12 av en moderkaka som lossnat lite i kanten. Blev sjukskriven och ordinerad sängläge i några veckor följt av massa kontroller ett tag. Är nu i v 19 och har inte känt en enda buff. Min oro har varit maxad! Idag gjorde vi RUL och en liten lillasyster ligger och sparkar för fullt, fast jag känner det inte. Så så kan det också va. Jag har också sprayat näsan och det har gått bra. En av mina läkare sa att det ska mycket till för att skada en frisk graviditet, hela kroppen har målet att föda fram detta barn så ha tro på din kropp och din bebis, den mår prima därinne. Kan den läka en trasig moderkaka så är otrovin en piece of cake för din superkropp! Be om ett UL om du ändå oroar dig, för så ska man inte behöva känna.
Massa kramar
Maria

Svar: Vad kul att du hörde av dig. Skönt att allt såg bra ut på ultraljudet. Jag har 1,5 vecka kvar till mitt RUL. Förstår att du varit orolig. Nu hoppas jag att din graviditet fortsätter på bästa sätt så du får njuta av den :). Kram
langtaneftersyskon.blogg.se

3 Sandra:

skriven

Hoppas att allt känns bättre nu. Såg att du hade BF den 15 augusti, jag har BF den 17 augusti.

Har ni varit på RUL?
Kram

Svar: Har RUL i nästa vecka. Ser fram emot det :)
langtaneftersyskon.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: