Första tiden hemma

 
Idag är det den 15:e augusti. Lillebrors beräknade födelsedag. Jag tänkte därför göra en sammanfattning av våra första dagar hemma. Bredvid mig i sängen ligger underbara lillebror och ammar. Mjölken har äntligen runnit till och nattetid vill han ha tutten i munnen hela tiden. Så fort han somnar till och tappar taget protesterar han ljudligt. I natt har jag dock fördubblat min sömn jämfört med de vanliga två timmarna per dygn. 
Vi åkte hem i torsdags. Fylld av baby blues kändes det mycket skönt att vara tillbaka i vardagen. Speciellt att kunna ge kärlek och uppmärksamhet till äldste sonen igen. Han märker nu att mamma är mer som vanligt. Jag kan äntligen sitta på golvet och leka, precis som han älskar. Jag märker dock att han är lite extrakänslig över förändringarna. Men det är fantastiskt att se hur han börjat knyta an till sin lillebror, försöka trösta och berätta saker för honom. Min favoritbild är en bild som jag tog av mina pojkar på sjukhuset. Storebror strålar av lycka och glädje när han håller en nöjd och belåten lillebror i famnen. Bilden symboliserar allt vi kämpat för de senaste åren. Min längtan efter att ge min son ett syskon. Våra två mirakler. Det första som vi lyckades skapa på egenhand 2011 och vårt andra som icsi, långtidsodling och nedfrysning på fertilitetsmottagningen i Örebro gav oss. Det som är allra mest fascinerande är hur lika storebror och lillebror är till utseendet. På bebisbilder från nyföddhetsperioden är de nästan identiska tvillingar. Lillebror har dock något mörkare drag och annan form på örat, men i övrigt kan jag inte se skillnad. 
 
För mig känns det naturligt att avsluta min blogg nu när vi börjat ett nytt kapitel. Just när livet känns fantastiskt och pusslet komplett. Jag vill tacka alla er som läst och ni som tagit er tid att kommentera. Utan ert stöd tror jag inte att vi hade lyckats. Jag låter min blogg finnas kvar som en redogörelse för sekundär barnlöshet och allt vad det innebär. Det finns garanterat fler som hamnar i den situation som vi var i och till dem vill jag förmedla hopp. Till de som hamnar här av en slump, hoppas jag att inläggen ska ge insikten att man aldrig ska fråga någon när det är dags för syskon.
 
Stor kram och kärlek till er alla!
/E numera tvåbarnsmamma 
1 AM:

skriven

Det var ett tag sedan jag va inne och läste sist. Roligt att se att allt gått bra för er! Massor med Grattis kramar! 😊 vill också tacka dig för att du skrivit denna blogg! Jag har följt din resa genom bloggen, medan vi kämpat med samma sak här och jag har känt igen mig så mycket i dina tankar och i det du skrivit. 24:e juni föddes vår andra son tack vare ivf. Idag är det hans dopdag! ❤ Fint att allt ordnade sig så fint för både oss och för er! 😊 Önskar dig och din familj all lycka i livet! ❤ Kramar

Svar: Tack så mycket för dina ord. Kul att allt ordnade sig för er också :) Lycka till ni med! Kram
langtaneftersyskon.blogg.se

2 Maria:

skriven

Grattis grattis GRATTIS!!! Jag födde min dotter i juni och som förberedelse satt jag och mannen och listade mål att fokusera på under förlossningen, allt enligt en lånad profylax-bok. Mitt mål var att få ut barnet, få det på magen. Långsiktigt mål att sitta i sommarstugan med henne. Min mans mål var att stänga vår egen lägenhetsdörr om sin familj. Det var där han kände att han kommit hela vägen fram, när vi lämnat sjukhuset. Det är så härligt att du skrev ett inlägg till hemifrån, för nu är ni i MÅL! Och den känslan måste vara oslagbar! Kram till alla fyra!!

Svar: Härligt att allt gått bra för er :) Ja nu är vårt mål uppnått. Framför oss har vi nya utmaningar som tvåbarnsfamilj. Det kommer komma nya glädjeämnen och problem. Men det är ett helt annat kapitel. Kram!
langtaneftersyskon.blogg.se

3 Helena:

skriven

Stort grattis till lillebror! Jag hoppas att ni får ett härligt liv. det har varit "kul" att följa er resa och jag är så glad att ni fick ert lyckliga slut! Stor kram H

Svar: Tack! Jag kommer fortsätta att följa din blogg och hålla mina tummar för er! Kram
langtaneftersyskon.blogg.se

4 Jenny:

skriven

Hej! Vad roligt att allt gått bra för er, har följt er resa. Vi mailades för nåt år sen då vi var i samma situation. Ville bara berätta att vi väntar en lillasyster i november :)

//Jenny

Svar: Grattis! Vad roligt. Önskar ert ett stort lycka till! Kram
langtaneftersyskon.blogg.se

5 Meangeleyes:

skriven

Jättegrattis till er! <3

Svar: Tack :)
langtaneftersyskon.blogg.se

6 Lin:

skriven

Åh! Ett stort grattis!! Jag blir så himla glad över att läsa dina ord! En liten lillebror<3 Så mysigt!! Roligt att sönerna är lika. Jag undrar om vår lillebror också är lik sin storebror. Tiden går långsamt nu... Kram

Svar: Tack! Jag tyckte själv att graviditeten rusade iväg, speciellt på slutet. Även nu när lillebror är här går det fort. Är så glad för er skull. Ser fram emot att följa er i mål nu :). Kram!
langtaneftersyskon.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: